Triggerpointtherapie

DSF4397 (1)

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen in spieren die aanvoelen als pijnlijke verhardingen. Ze ontstaan door bijvoorbeeld een overbelasting, een trauma (ongeluk), maar ook door te weinig belasting (lange tijd in het gips), stress of een slechte voeding.

Triggerpoints zorgen vaak voor pijnklachten op een andere plaats in het lichaam dan waar de verkramping zich bevindt. Daardoor kan het voorkomen dat ik behandel op een plaats waar u de pijn niet voelt. Triggerpoints zijn voelbaar als en hard knoopje of een ‘strakke snaar’. Bij druk op dit punt kan het een uitstralende pijn opwekken in een ander gebied. Een triggerpoint in de monnikskapspier kan bijvoorbeeld pijn geven in de nek bij de aanhechting naar het hoofd.
Elk triggerpoint heeft een specifiek pijnuitstralingsgebied, dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Jeanet Travell en David Simons geven in hun standaardwerk ‘Myofascial Pain and Dysfunction’ een uitgebreide beschrijving van de pijnklachten en ook zijn de (pijn)patronen in kaart gebracht.
Triggerpoints ontstaan vaak op plaatsen waar het zenuwstelsel informatie op de spier overbrengt. Het zenuwstelsel mag niet onderschat worden bij het ontstaan van Triggerpoints. Vandaar de naam NeuroMusculaire Triggerpointtherapie.

DSF4369

NeuroMusculaire Triggerpoints

NeuroMusculaire Triggerpoints kunnen in het hele lichaam voor veel klachten zorgen, bijvoorbeeld stijve spieren, allerlei soorten pijn, tintelingen, kramp, jeuk, krachtvermindering, rusteloze benen (restless legs), duizeligheid, wazig zicht, pijnlijke tanden.

Behandeling (manueel/dry needling)

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren behandeld worden, o.a. met triggerpointmassage en dry needling.
Tijdens een behandeling combineer ik de triggerpointmassage met dry needling, afhankelijk van de behoefte en wensen van de cliënt. De ene persoon wil alleen gemasseerd worden en de ander vind het prettig om de massage te combineren met dry needling.
Ik zal hierin ook mijn advies geven, maar dry needling is dus geen ‘must’ voor een behandeling van triggerpoints.

Wat is dry needling?
Dry needling is een behandeling die zich kenmerkt door het inbrengen van een fijne naald in het triggerpoint met als doel het wegnemen of verlichten van pijn.
Dry needling, de naam geeft het al aan: er komt geen vloeistof aan te pas. Dit in tegenstelling tot wet needling, een injectie van een medicament.
Het positieve effect van dry needling op pijnlijke triggerpoints is wetenschappelijk bewezen. Dry needling is een snellere methode dan (zelf)massage om triggerpoints te deactiveren.

Hoe voelt dry needling aan?
Als het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.
De reactie op de behandeling verschilt per persoon. In de meeste gevallen voelt het behandelde gedeelte wat vermoeid of stijf aan na de behandeling. Vrijwel iedereen voelt na de behandeling een verandering en vaak een vergroting van de beweeglijkheid. Vaak is dat direct al, soms een dagje later.

DSF4306

Blijf niet zitten met uw klachten, kom in beweging en maak een afspraak!