• Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen in spieren die aanvoelen als pijnlijke verhardingen. Ze ontstaan door bijvoorbeeld een overbelasting, een trauma (ongeluk), maar ook door te weinig belasting (lange tijd in het gips), stress of een slechte voeding.

Triggerpoints zorgen vaak voor pijnklachten op een andere plaats in het lichaam dan waar de verkramping zich bevindt. Daardoor kan het voorkomen dat de Triggerpointtherapeut behandelt op een plaats waar u geen pijn voelt. Triggerpoints zijn voelbaar als en hard knoopje of een ‘strakke snaar’ . Wanneer de therapeut druk geeft , kan dit een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam.
Elk triggerpoint heeft een specifiek pijnuitstralingsgebied, dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Jeanet Travell en David Simons geven in hun standaardwerk ‘Myofascial Pain and Dysfunction’ een uitgebreide beschrijving van de pijnklachten en ook zijn de (pijn)patronen in kaart gebracht.
Triggerpoints ontstaan vaak op plaatsen waar het zenuwstelsel informatie op de spier overbrengt. Het zenuwstelsel mag niet onderschat worden bij het ontstaan van Triggerpoints. Vandaar de naam NeuroMuscualaire Triggerpointtherapie.

NeuroMusculaire Triggerpoints kunnen in het hele lichaam voor veel klachten zorgen, bijvoorbeeld stijve spieren, allerlei soorten pijn, tintelingen, kramp, jeuk, krachtvermindering, rusteloze benen (restless legs), duizeligheid, wazig zicht, pijnlijke tanden.

• Behandeling (manueel/dry-needling)

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren behandeld worden, o.a. met (zelf)massage en met dry needling.

Wat is dry needling?
Dry Needling is een behandeling die zich kenmerkt door het inbrengen van een fijne naald in het triggerpoint met als doel het wegnemen of verlichten van pijn.
Dry needling, de naam geeft het al aan: er komt geen vloeistof aan te pas. Dit in tegenstelling tot wet needling, een injectie van een medicament.
Het positieve effect van dry needling op pijnlijke triggerpoints is wetenschappelijk bewezen. Dry needling is een snellere methode dan (zelf)massage om triggerpoints te deactiveren.

Hoe voelt dry needling aan?
Als het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.
De reactie op de behandeling verschilt per persoon. In de meeste gevallen voelt het behandelde gedeelte wat vermoeid of stijf aan na de behandeling. Vrijwel iedereen voelt na de behandeling een verandering en vaak een vergroting van de beweeglijkheid. Vaak is dat direct al, soms een dagje later.

• Opleiding Triggerpointtherapie

Steeds meer (sport)masseurs en fysiotherapeuten willen verdieping en verbreding van hun kennis en dan blijkt een opleiding Triggerpointtherapie een ‘gouden greep’ te zijn. De populariteit van TriggerpointTherapie is de afgelopen jaren enorm toegenomen vanwege de goede resultaten die bereikt worden. Het is namelijk niet alleen een effectief hulpmiddel om pijnklachten te voorkomen en te bestrijden, maar ook om de onderliggende oorzaken op te sporen en te behandelen. Uitgebreide informatie vindt u op www.prevenzis.nl.